Nem csak Amerikában történnek horror filmbe illő gyilkosságok, hazánkban is előfordult jó néhány olyan eset, köztük a martfűi rémálom, amely megborzongatta a közelmúlt magyar lakosságát.

A martfűi rém akár egy sikersztori kezdete is lehet, úttörő a magyar filmgyártásban, azon belül is a thriller, horror műfajában. Valamiért ezek a kategóriák idegenek voltak eddig, Sopsits Árpád kiváló alkotása pedig jogosan kopogtat a siker ajtaján. Még hitelesebbé és eladhatóvá válik a film azáltal, hogy valós cselekményen alapszik, Martfűn az ’50-es, ’60-as években tényleg élt egy szexuálisan aberrált férfi, aki rettegésben tartotta a helyi cipőgyár dolgozó nőit.

Zseniális a színészválasztás, a martfűi gyilkos szerepében Hajduk Károly tűnik fel, aki elképesztő hitelességgel adta vissza mindazt a rémületet, kínt és borzalmat, amelyet a korabeli gyilkos elkövetett. Szokás mondani, hogy az élet írja a legjobb sztorikat, ez A martfűi rém forgatókönyvénél sem volt másképp, hiszen szinte szükség sem volt plusz csavarok beiktatására. A rémtettek sorozata ’57-ben indult, amikor is egy lányt a fejére mért ütéssel öltek meg. Akkor tévesen ítéltek el egy embert, aki magára vállalta a gyilkosságot, de a történet valamiért túl könnyű és egyszerű volt ahhoz, hogy igaz is legyen.

Fotó: http://supernaturalmovies.blog.hu/

Feltűnik a színen Anger Zsolt is, aki az iszákos, ám annál emberségesebb, de mégis kissé bugyuta nyomozót alakítja. Őt bízzák meg a gyilkosságok és az elkövető felderítésével, de mivel kudarcot vall, mellészegődik a fiatal és túlbuzgó rendőr, akit Bárnai Péter idéz meg. A nyomozók közben kudarcot vallanak, felszínre tör a kommunizmus alatt jelenlévő propaganda is, miszerint Magyarországon nincsen bűnözés és a párt rendben tartja a közbiztonságot. Azonban a látszat fenntartása számos nő életébe került.

A helyszín is meglehetősen ütősre sikeredett, a hátborzongató éjszakai jelenetek a tó melletti ködfátyolban, illetve az elhagyatott vasúti sínnél játszódó részek arra késztetik a nézőt, hogy kétszer is körbenézzen sötétedés után az utcán, hiszen olyan elmeháborodott emberek leshetnek ránk, akikről nem is gondolnánk.

Fotó: puliwood.hu

Az ábrázolásmód hihetetlenül naturalista, szinte az utolsó részletekig szemtanúja lehet a néző az őrült gyilkos tetteinek, amiket a nőkkel művel. Mindezek szörnyűsége mellett el kell ismerni, hogy a kivitelezés rendkívül profi, amely továbbra is azt igazolja, hogy a magyar filmipar tör fel, mint a talajvíz. A továbbiakban érdemes lenne a forgatókönyvíróknak bőszen böngészni a bűnügyi aktákat, hiszen számos olyan történet szolgálhat kiváló film alapjául, amelyek a magyar valóságból merítenek.