Már csak egy hónapig látható Amedeo Modigliani különleges tárlata a Magyar Nemzeti Galériában. A Picasso kiállításnak is helyet adó intézmény két óriási jelentőségű és karizmatikus kortárs, egymáshoz nem hasonlítható munkásságát mutatja be. A két kiállítás vizsgálata adja meg a nézőnek azt az élmény, ami segíthet abban, hogy egy színes és összetett képet kaphassunk a kor festészetéről.

Amedeo Modigliani a tipikus, bohém festő mintaképe. 1884 júliusában született Livornóban, szefárd zsidó családban. Művészeti tanulmányait szülőföldjén kezdte, majd szépen lassan őt is magába szippantotta az a kor legrelevánsabb művészeti központja, Párizs. Itt természetesen a Montmartre-on, vagyis az avantgarde művészet akkori centrumában bérelt lakást. Francia művészbarátai közé tartozott többek között Guillaume Apollinaire és Max Jacob költők, Chaime Soutine és Maime Kisling festők, de természetesen a már akkor hatalmas népszerűségnek örvendő Pablo Picasso baráti körétől sem maradt távol. Modigliani érzékeny portréi előtt gyakori alkoholos kicsapongásairól lett híres, részeg attrakcióival rendszeresen felhívta magára a párizsi közönség figyelmét.

Amedeo Modigliani, 1918

Amedeo Modigliani, 1918

Azóta elhíresült, karakteres portréit szobrászati karrier előzte meg, amit Afrika és Óceánia ősi művészete inspirált. Modigliani (a kor számos művészével együtt) gyakori látogatója volt a Musée de l’Homme állandó kiállításainak, ami különböző őskori arcok és motívumok vizsgálatára és ábrázolására sarkallta. Bár közelebb került saját stílusának megtalálásához, de még mindig rettenetesen szegény volt. Szobrai is főként építkezésekről lopott kőből készültek, melyet nem volt nehéz beszerezni, hisz Párizsban akkoriban rengeteg építkezés folyt.

http://amis-de-modigliani.net/wp-content/uploads/2014/11/Capture-sculpture-vue-compl%C3%A8te.jpg

Ebben a korszakban készült műveit, melyet az arányosság és geometrizálás jellemez, rögtön az első teremben találhatjuk.

Az első világháború kitörése akadályozta a szobrászkodásban, de elvezette művészi tevékenysége végső állomásához. A háború hirtelen véget vetett az építkezéseknek, és már Modigliani sem érezte elég erősnek magát a kőfaragás nehéz fizikai munkájához (mivel kiskora óta tüdőbajban szenvedett). A háború első éveiben kezdődött kapcsolata Beatrice Hastings-szel, egy dél-afrikai írónővel, aki öt évvel volt idősebb az akkor harmincéves művésznél. Beatrice rendelkezett némi pénzzel, így Modigliani végre kényelmesebb körülmények közt élhetett. A festői útkeresés korszaka volt ez, a még kiforrásban lévő „modigliani-s stílus” kidolgozásának időszaka. Itt találkozhatunk a legtöbb szürkére festett szempárral, melyek miértje az összes kiállításra látogatóban jogosan felmerülhet. A legenda szerint Modigliani azokat a szemeket hagyta egyszínűre, kidolgozatlanul, melyek tulajdonosát, illetve annak lelkét nem ismerte. Az életéről készült film a következő mondattal magyarázza a jelenséget:

„Ha megismerem a lelkedet, megfestem a szemeidet.”

Amedeo Modigliani - Beatrice Hastings portréja, 1915

Amedeo Modigliani – Beatrice Hastings portréja, 1915

Ekkor szakmai szempontból is kicsit fellendült a festő helyzete, mivel Paul Guillaume, az ambiciózus, fiatal műgyűjtő érdeklődni kezdett munkái iránt. Mivel Modigliani kifejezetten ellenszenvesnek találta a Guillaume-t, 1916-ban Léopold Zborowskihez, egy lengyel műkereskedőhöz pártolt. Róla és feleséséről számos kifejező portrét készített.

Amedeo Modigliani - Léopold Zborowski portréja, 1916

Amedeo Modigliani – Léopold Zborowski portréja, 1916

Modigliani életének legjelentősebb fejezetét egy 1917 júliusi délután hozta meg. Épp az Académie Colarossi-n rajzolgatott, amikor találkozott a tizenkilenc éves Jeanne Hébuterne-nel. Az azonnali szerelem gyors összeköltözést eredményezett. Modigliani Jeanne-ról készült legtöbb arcképe igazi gyöngédségről tanúskodik, a többin viszont érzéketlennek és furcsán félszegnek ábrázolja. Misztikum és érzékiség egyszerre sugárzik a képekről, a feszültséggel teli kettősség az összes Jeanne-t ábrázoló portrén felfedezhető.

Amedeo Modigliani - Jeanne Hébuterne portréja, 1918

Amedeo Modigliani – Jeanne Hébuterne portréja, 1918

A síkszerű, általában homogén háttér előtt megjelenő kecses nyak- és kéztartás, illetve olykor kidolgozott szúrós szempár szó szerint életre kelti a festményeket, ezzel egy következő dimenzióba emelve a lányról készült portrékat.

Amedeo Modigliani - Jeanne Hébuterne portréja

Amedeo Modigliani – Jeanne Hébuterne portréja, 1918

1918 elején Párizsban annyira megromlott a helyzet, hogy Zborowski Dél-Franciaországba költöztette az általa képviselt művészeket: Soutine-t, Kisling-et, a japán Foujita-t, valamint Modiglianit, aki engedelmesen letelepedett Nizzában. Februárban Jeanne állapotos lett, a festő a lány családja érzett gyűlölet által vezérelve szétváltak útjaik. Kislányuk megszületése előtt azonban ismét összeköltöztek, 1919 májusában örömmel tértek vissza Párizsba, az egyetlen helyre, melyet igazán szerettek. Zborowski közbenjárásával Modigliani festményei szép ritmusban, elfogadható áron keltek el. A kiállítások, amiket megjelent, nagy anyagi sikerrel zárultak, elérte azt, hogy festményei műgyűjtői vágyak tárgyai legyenek.

Sajnos Modigliani egészségi állapota egyre romlott, mind gyakrabban lett rosszul az alkoholtól. 1920 szilveszterét még aránylag jó állapotban ünnepelte, de két héten belül veseproblémák kezdték kínozni és ágyba kényszerült. Később kiderült, hogy a festőnek tuberkulotikus agyhártyagyulladása van, így január végén hunyt el, anélkül, hogy visszanyerte volt eszméletét. Az akkor második gyereküket váró, kilenc hónapos terhes Jeanne szerelme halálának hírére kiugrott közös lakásuk ablakából, ezzel megölve saját magát és születendő gyermekét.

Amedeo Modigliani, 1919

Amedeo Modigliani, 1919

Az élete végét jellemző csapongó és tragikus események sorozatával Modigliani beírta magát a misztikus művészek sorába, a karaktere és stílusa körül keringő megválaszolatlan kérdések és rejtélyek méltán teszik a művészettörténet egyik legérdekesebb figurájává. Aktuális, eddigi legkomolyabb kiállítása megpróbál utat nyitni a művésszel kapcsolatos legfontosabb kérdésekhez, a figyelmes installálás segít a nézőnek felfedni összetett személyiségének legkülönfélébb dimenzióit.

A festő életéről készült hangulatos és informatív filmet itt találjátok.