Obama-nak is címeztek egy dalt új lemezükön, sosem akartak híresek lenni és CSAKIS élőben játszanak. Osztálytársukról nevezték el a formációt, aki csak úgy ott volt egy kabátban. A Nyári Dallammal indult el a szekér, de a Maradjatok Gyerekek nem várt sikereket hozott az együttesnek. A Kelemen Kabátban magánéletben is szókimondó és csajozós énekesével, Horváth Boldival beszélgettünk.

Sosem vonzott titeket a hírnév?

Szerintem az egyik nagy előnyünk egy csomó zenészkollégánkkal szemben az, hogy tőlünk a sztárkultusz teljesen távol áll – nem az a fontos, hogy ismerjenek, sokat beszéljenek rólunk. Nem viselkedünk úgy, mint a sztárok és nem is érezzük magunkat annak. Szerintem Magyarországon nincsenek sztárok, egy ilyen piacon sztárról beszélni egészen nevetséges dolog, egy szónak is száz a vége: egyáltalán nem akartunk híresek lenni.

Milyennek álmodtátok meg a zenekart?

Én a Kelemen előtt is élő zenekarokban játszottam valamilyen formában és emiatt triviális volt, hogy igazából az élőzene az, ami valójában működik a színpadon, meg amit én szeretek csinálni. Ez egy egész más hangulat, mint egy CD-re haknizni. Amikor jött a Nyári Dallam hullám, akkor ebben a hakni világban nagyon benne ragadtunk, hirtelen történt egy csomó minden, amit akkor nem tudtunk jól lereagálni és eltolódtunk – nem tudatosan – egy disco haknis világba, ami egyébként egy nagyon szórakoztató világ. Bőven elég volt ebből 2 év, ezért meghoztunk egy nehéz, de hosszútávon azt gondolom, hogy működőképes döntést, hogy ezeket a megkereséseket nehéz szívvel, de lemondjuk és csak az élőzenés fellépésekre koncentrálunk.

Tudatosan van benne szinte minden szövegetekben az együttes neve?

Nem. (Nagyon nevet!) Nem tudatosan, de hát azt azért sokszor kell mondani, hogy Kelemen Kabátban.

Ha kategorizálni kellene, milyen stílusba sorolnád a zenéteket?

Egy kategorizálás ellen küzdő popzenekar vagyunk.

A Nyári dallamnál jött az áttörés, miért pont ez a dal lett ennyire felkapott?

Szerintem azért, mert egy nagyon könnyen befogadható 3 akkordos zenei alapja van, arra, hogy felhőtlenül szórakozz, tökéletesen elég. A szövege pedig rengeteg apró, azóta már mémmé vált humoros elemet tartalmaz amik elterjedtek. Nem tudatosan csináltuk ezt, de így sikerült. A vicces az egészben az – és ami miatt felismertem, hogy a modern zenében és a modern zenei kommunikációban mennyire fontos egy videóklip – hogy ez a dal már 2 éve fent volt a soundcloud oldalunkon és a kutyát nem érdekelte, a 200-300 rajongónk meghallgatta, aki többnyire a baráti körünkből állt és azt mondták, hogy ez nem olyan jó. Aztán elkészült rá a klip és beindult a slágermechanizmus.

Sok jó dal került fel új lemezre, mégis a legsikeresebb dalotok jelenleg a Maradjatok gyerekek. Minek köszönhető a népszerűsége?

Nagyon megnyugtató volt a Maradjatok gyerekek lemez sikere. Ezt a lemezt egy nagyon küzdelmes és szenvedős egy év munkája előzte meg és emiatt csalódott lettem volna, hogyha valamilyen formában nem értékelik azt, amit beletettünk ebbe a lemezbe, mint szellemi, mint fizikai energiában. Nagyon sok olyan előadó van – vagy stand upos, vagy bárki, aki erősen használja az internetes közegeket – aki csinál egy nagy dolgot, egy nagy slágert és akkor utána neki annyi volt.

Az, hogy sikerült írni még egy ilyen szintű nyári slágert, megerősített abban, hogy nem véletlenszerűen értük el azt, amit eddig elértünk, hanem van egy olyan képességünk a könnyűzenei dalszerzésre, ami ezek szerint hosszútávon működni tud.

A másik dolog pedig az, hogy ezzel a dallal sikerült bekerülnünk a legkomolyabb mainstream országos és sok egyéb fontos regionális rádióba. A Nyári Dallam jó internetes nézettséget hozott, de azt gondolom, hogy nagyon fontosak a klasszikus médiumok és nekem sokkal jobban esik az, hogy 2 héten keresztül vezettük a Petőfi Rádióban a Top 30-at, mint az, hogy 4 milliószor megnézték a Nyári Dallamot.

A Fainul a bulit miért éppen Obama-nak címeztétek?

Azt gondolom, hogy ez a dal egy kicsit lenyomata a mai magyar valóságnak és szerettük volna elmondani neki, hogy mi folyik itt, a mi saját nyelvünkön, hogy ne csak sajtóközleményekből, konferenciákon meg hivatalos találkozókon értesüljön arról, hogy mi van Magyarországon, hanem egy igazi, itt benne élő, budapesti zenei nyelvén megkapja ezt. Nagyon remélem, hogy valaki megmutatja neki. Már egyébként dolgozunk ezen, hogy eljusson hozzá. Viccen kívül!

Melyik dalotok halljuk legközelebb rádióban?

Hát ezzel most megfogtál, valószínűleg a Jártam itt című szám, arra tervezünk legközelebb klipet. (Nem árulta el, hogy milyen stílusú lesz a klip!)

Szerecsenkirályként szóló karrierjéről is ismert Boldi. (Egyébként Szerecsenkirály, a három napkeleti bölcsek közül Boldizsár. Gáspár, Menyhért, Boldizsár történetét valószínűleg már az általános iskolában megismertétek. – segítek: a karácsonyi Betlehemes előadásokból!)

Honnan jött a Szerecsenkirály név, vallásos vagy?

A vicces az egészben egyébként, hogy Gáspár, Menyhért, Boldizsár név nem szerepel a Bibliában, tehát az egy ilyen népköltészeti ügy. Az hogy vallásos vagyok-e, arra nem nagyon tudok válaszolni. Ez egy nagyon összetett és bonyolult kérdés, sok vallásból sok elemet tisztelek és magaménak tudom érezni, de azt gondolom, hogy klasszikus értelemben nem vagyok egyik vallás mellet sem elköteleződve. Alapvetően azért a zsidó – keresztény kultúra, ami hozzám legközelebb áll, nyilván, mert európai vagyok, de érdeklődő vagyok más kultúrák vallásai felé is. De ez a név csak annyi hogy van ez a mondás hogy „Boldizsár, aki Szerecsenkirály” és egyszer csak elneveztem magam, ezen nem gondolkoztam túl sokat.

Inkább énekesnek vagy rappernek tartod magad?

Énekesnek. Egy igazán baró repperhez pl. Bobafetthez képest elég bénán rappelek és ezzel tisztában is vagyok. (Nevet!) De megpróbálom úgy csinálni, hogy azt ne vegyék észre.

Mennyire összeegyeztethető a szóló, illetve zenekari karriered?

Ezen nagyon sokat gondolkoztam. Most már nem tudom elképzelni azt, hogy ezt a kettőt meg lehetne csinálni egyszerre profi módon, hogy mind a kettő folyamatosan menjen, ezért most az a felállás, hogy van a Kelemen, ami egy aktív zenekar és emellett nagyritkán, egyre ritkábban csinálok egy-egy szóló dolgot vagy featuringet (közreműködést – a szerk.).

Ha négy tulajdonsággal kellene jellemezned magad, mi lenne az?

(Pár perc gondolkodás után:) Boldog, Maximalista, Egoista, Lusta.

Jumo Daddy, vagyis Horváth Gáspár az Irie Maffia és a Kelemen Kabátban zenésze is, nem mellesleg a testvéred. Milyen vele együtt dolgozni?

Nagyon jó! Annyira jó, hogy szerintem nélküle nem is nagyon tudnék. Kettőnknek van egy nagyon különleges, klasszikus dalszerző-szövegíró kapcsolata, amiben én a legjobban tudok működni és azt gondolom, hogy ő is olyat tud velem alkotni, amit más produkcióiban nem. Nem arra gondolok, hogy ilyen színvonalút nem, hanem hogy ilyen jellegű magyar nyelvű pop zenét nem. Zseniális, szuper, remélem élünk még vagy 80 évig.

Egy családból ketten is zenéltek, ráadásul együtt is. Honnan jött, hogy elkezdtek zenélni?

Apukám hangmérnök és rokkgitáros és minket a szüleink szerencsére gyermekkorunkban – hárman vagyunk fiú tesók: Gáspár, Menyhért, Boldizsár – beírattak valamilyen hangszerre. Igazából innen jött ez a dolog.

Szerecsenkirály instagram oldalán nap, mint nap szolgál a közösségének boldogságtanáccsal, mert mint mondja, fontos szerepet tölt be az életében a pozitív gondolkodás. Napi tanácsát itt olvashatjátok! És, ha még lenne kérdésetek, nyugodtan feltehetitek neki itt. Garantálom, szuperjófej!

Nincsenek őrült rajongós történeteik, talán azért, mert ahogy ő fogalmaz „nagyképűnek” jöhetnek le a közönség számára. Kimondott célközönsége nincs a daloknak, 3-70-ig minden korosztályból van hallgatójuk. Jövő tavaszra ismét terveznek valamit, amit még nem tudnak, hogy pontosan milyen lesz, de az biztos, hogy legközelebb szombaton hallgathatod meg őket a Budapest Parkban, az Irie Maffia társaságában.